Konkurences padomei nepatīk Latvijas degvielas tirgus 5

 
27.marts 2007 8:39

Konkurences padomei, izmeklējot tā saukto Nestes un Statoil lietu, radušās aizdomas, ka dominējošo stāvokli degvielas tirgū ļaunprātīgi izmanto visi trīs tirgus līderi.

Konkurences padome (KP) ar saviem secinājumiem vēstulē iepazīstina iesaistītās puses, norādot, ka degvielas tirgū pastāv kolektīva dominance jeb dominējošais oligopols, kuru veido Neste Latvija (Neste),Latvija Statoil (Statoil) un Lukoil Baltija R (Lukoil).

KP skaidro, ka jēdziens vairāki tirgus dalībnieki nozīmē, ka dominējošā stāvoklī atrodas divi vai vairāki tirgus dalībnieki, kas ir juridiski neatkarīgi cits no cita, bet starp kuriem pastāv ekonomiska saikne, kura izpaužas tādējādi, ka šie tirgus dalībnieki ir kopīga vienība noteiktās darbībās attiecībā pret konkurentiem, klientiem vai patērētājiem, tādējādi konkrētā tirgū noteiktos apstākļos var izveidoties un pastāvēt kolektīvais dominējošais stāvoklis.

2003. gadā oligopola tirgus daļa bija 39.34 %, bet pēc tam atsevišķos laika periodos tā tikai pieaugusi, no 2006. gada janvāra līdz martam sasniedzot pat 49.98 %, liecina KP aplēses. Tādējādi oligopola tirgus daļa pārsniedzot Konkurences likumā noteikto tirgus dalībnieku tirgus daļas slieksni dominances konstatēšanai, turklāt tirgus daļa pārsniedz 40 % robežu pietiekami ilgā laika periodā un tai ir tendence pieaugt.

Izspiež mazos

KP uzsver, ka Latvijas degvielas tirgus ir ļoti caurspīdīgs, kas ļauj Statoil, Neste un Lukoil koordinēt degvielas mazumtirdzniecības cenu līmeni tirgū, pietiekami skaidri zinot viens otra rīcību degvielas cenu svārstību rezultātā un to radīto ietekmi uz ārpus oligopola esošajiem tirgus dalībniekiem, to izspiešanu no tirgus. Uz jautājumu, vai iespējama situācija, kad dominējošā stāvoklī atrodas vairāk nekā viens tirgus dalībnieks, nekomentējot konkrēto gadījumu, zvērinātu advokātu biroja Sorainen un Partneri vecākais jurists Rūdolfs Eņģelis Db norādīja, ka ES tiesībās jēdziens kolektīvā dominēšana ir pazīstams, taču Latvijā šajā jautājumā nav ilglaicīgas tiesību prakses. R. Eņģelis gan norādīja, ka Konkurences likums pieļauj kolektīvi dominējoša stāvokļa esamību un uz šādā stāvoklī esošiem uzņēmumiem attiecina Konkurences likuma 13. pantā norādītos ierobežojumus, piemēram, netaisnīgu pirkšanas vai pārdošanas cenu vai citu netaisnīgu tirdzniecības noteikumu tiešu vai netiešu uzspiešanu vai piemērošanu.

Radīs jucekli

Statoil un Neste jau norādījuši, ka to rīcība, pazeminot degvielas cenas, ir bijusi atkarīga no savstarpējas konkurences. Savukārt KP secinājusi, ka trīs tirgus līderi, adaptējot viens otra rīcību, rada iespaidu par šķietamu, spēcīgu savstarpēju konkurenci, tādējādi sekmējot beznorunu vienošanos par cenu samazināšanu vai paaugstināšanu. Degvielas tirgus eksperts Māris Liepiņš uzskata, ka KP lēmuma sekas varētu radīt jucekli tirgū, jo uzņēmējiem nebūs skaidrs, kā noteikt cenas. "Tad jau, nosakot cenas, jābūt publiski apstiprinātai formulai, kuru ievērojot degvielu drīkstētu tirgot atbilstoši likumam," tā M. Liepiņš, piebilstot, ka no biznesa viedokļa šāda situācija nav nopietna. Viņaprāt, vajadzētu ne tikai sodīt uzņēmējus, bet arī piedāvāt risinājumu, kā rīkoties, nosakot cenas. "Cena ir viens no svarīgiem līdzekļiem, piesaistot klientu, un tirgotāji katrs strādā ar cenu, kādu uzskata par pareizu," saka M. Liepiņš. Viņš prognozē, ka gadījumā, ja tirgus līderiem tiks piemēroti kādi sodi, uzņēmumi tos pārsūdzēs, bet tā dēvētās cenu brīvdienas ar atlaidēm nedēļas nogalēs patērētājiem vairs nespīdēšot.

Vainu neatzīst

Pērn, kad KP lietu ierosināja, abi iespējamie Konkurences likuma pārkāpēji savu vainu neatzina. "Neste ir mūsu asākais konkurents, tāpēc citu tirgus dalībnieku izteiktie pārmetumi pēc būtības ir absurdi," pauda Statoil izpilddirektore Baiba Rubesa. Savukārt Nestes mazumtirdzniecības vadītājs Zigismunds Niedra uzsvēra, ka degvielas cenas automātiskajās Neste A24 uzpildes stacijās tiek noteiktas tikai saskaņā ar uzņēmuma cenu veidošanas politiku, finansiāliem mērķiem, tirgus situācijas analīzi un atbilstoši Latvijas un ES konkurences tiesību noteikumiem.

Konkurences likums paredz, ka KP par dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu var uzlikt tirgus dalībniekiem naudas sodu līdz 5 procentu apmēram no to pēdējā finanšu gada neto apgrozījuma katram, bet ne mazāk kā 250 Ls katram.

Lukoil pārmetumus noliedz

Degvielas tirgotāja Lukoil runas vīrs sašutis par kompānijas iekļaušanu grēkāžu lokā. Kaut arī Konkurences padomes (KP) norāda, ka Lukoil nav bijis iniciators cenu pazeminājumam, tomēr sekojot Statoil un Nestes rīcībai, Lukoil arī radījis ietekmi uz konkurences vājināšanos. KP Birojs uzskata, ka jebkurš no oligopola dalībniekiem, pazeminot cenu zem konkurences līmeņa, gūst labumu visu oligopola dalībnieku labā.

Nav vienojušies

Lukoil padomes priekšsēdētāja vietnieks Haims Kogans neslēpa savu sašutumu par KP rīcību, pievienojot arī Lukoil diviem pārējiem tirgus līderiem, kurus Latvijas mazie un vidējie degvielas tirgotāji, kā arī Degvielas tirgotāju un ražotāju savienība apsūdzējusi iespējamos Konkurences likuma pārkāpumos. "Šajā vēstulē rakstītajā nav ne smakas no izpratnes par konkurenci. Mēs ne ar vienu nekad neesam vienojušies. Statoilu un Nesti mēs uzskatām par konkurentiem. Konkurences padome mūs ir pievilkusi aiz matiem, lai veidotos dominējošais stāvoklis, jo abi lielākie Latvijas degvielas tirgotāji vien neveido 40 %, kas, balstoties uz Konkurences likumu, ir dominējošam stāvoklim nepieciešamā tirgus daļa. Kā KP mūs var apvienot vienā veselā, ja visām trim kompānijām ir pilnīgi atšķirīgas tirdzniecības politikas un tās visas ir konkurenti?" tā H. Kogans. Pēc viņa teiktā, Lukoil juristi pagaidām vēl ar lietu nav iepazinušies.

"Vēstulē norādīts, ka lēti nevar tirgot un arī dārgi nevar tirgot, nu tad lai viņi pasaka, kā var tirgot," saka H. Kogans. Jau vēstīts, ka Neste par savu ieroci degvielas tirgū uzskata konkurētspējīgas cenas. Statoil un Lukoil norādījuši, ka pazemina cenas, sekojot tirgus situācijai ar mērķi nezaudēt pircējus.
Kā norādīja Neste Latvija mazumtirdzniecības vadītājs Zigismunds Niedra, atbilde uz KP vēstuli ir jāiesniedz līdz šā gada ceturtajam aprīlim.

Izsakās piesardzīgi

"Šobrīd turpinām izvērtēt vēstules saturu. Pēc iepazīšanās tiks sagatavota atbildes vēstule," tā Z. Niedra. Savukārt SIA Viada juridiskās daļas vadītājs Andris Krūzītis paskaidroja, ka esot iepazinies gan ar vēstuli, gan arī pabijis KP, lai iepazītos ar pašu lietu. Viņš gan atzīst, ka šobrīd ir grūti komentēt, jo lielākā daļa lietas materiālu ir ar ierobežotas pieejamības informāciju. "Cik man zināms, KP šobrīd apkopo iesaistīto pušu viedokļus, lai pēc tam nāktu klajā ar lēmumu. Būsim apmierināti, ja tas būs par labu mazajiem un vidējiem degvielas tirgotājiem," tā A. Krūzītis.

Degvielas tirgotāju un ražotāju savienības prezidents Jevgenijs Kisiels pēc iepazīšanās ar lietu komentāru sniedz atturīgi, vien atsaucas uz iepriekš pausto, ka norādījis, ka Neste un Statoil rīcības neatbilst godīgai konkurencei. Viņš uzskata, ka KP jāveic visas iespējamās darbības, lai mainītu esošo situāciju, kad divi degvielas tirgotāji ar spēcīgiem mātes uzņēmumiem aiz muguras, izmantojot negodīgas konkurences metodes, izspiežot no tirgus mazos degvielas tirgotājus. Arī Latvija Statoil pagaidām no komentāriem atturas, atklājot, ka kompānijas pārstāvji šodien iepazīsies ar KP sagatavoto materiālu attiecībā uz iespējamajiem konkurences likuma pārkāpumiem.

"Pieļaujot, ka gada laikā savākto materiālu apjoms būs liels, šodien noskaidrosim, vai ir nepieciešams termiņa pagarinājums, lai pilnībā iepazītos ar materiāliem un veiktu analīzi, pilnīgai viedokļa izteikšanai," tā Statoil pārstāve Margrieta Akmens.

www.db.lv
 
Visi komentāri
 
230070. viesis 27.marts 2007 10:02
0 0 Atbildēt

Taa izskataas,Konkurences padome nezin, ka gan Statoil,gan Neste vada viens cilveeks-Baiba Rubese.Un sii ciina par tirgu starp abiem uzneemumiem ir vienkaarsh triks,kura rezultaataa degvielas cenu var gan celt,gan pazeminaat,bet kopumaa Rubeses kundze neko nezudee-cik klientu viens uzneemums zaudee,tik otrs ieguust.Apburtais loks.

230071. viesis 27.marts 2007 10:07
0 0 Atbildēt

Kur ir konkrēti papiiri, sarunu ieraksti vai citas liecibas, ka pastāv vienošanās? Ja tādu nav, tad viss ir tikai tukšas pļāpas, lai radītu kārtējo iespaidu, ka KP kaut ko dara un pasniegtu Statoil, Neste un Lukoil kā baigos noziedzniekus. Vai tad lielveikalu biznesā nav oligapols? Rimi un Maxima arī ieņem dominējošo stāvokli, viņu tirgus daļa arī noteikti pārsniedz 50%. Ātrāk vajadzēja domāt KP, nevis kad pagājuši jau daudzi gadi gan pēc Statoil un Shell, gan Rimi un Citymarket apvienošanas. Vai tad jau tad nebija redzams, ka veidosies atsevišķu tirgus dalībnieku dominējošais stāvoklis. Paši sataisa sū..., bet tagad visiem par to jāmaksā. Te es domāju arī patērētājus, kuri ierobežotas konkurences apstākļos faktiski ir iespiesti stūrī. Ātrāk vajadzēja domāt tiem liekēžiem no KP un nepieļaut gan apvienošanos, gan dominējošā stāvokļa izveidošanos. Kā saka veca paruna: Par vēlu dzert Boržomi, kad kuņģis jau nokritis.

230091. viesis 27.marts 2007 14:53
0 0 Atbildēt

Viņiem tikai ir aizdomas?

Mjā, tak lai paskatās uz degvielas cenām, lēkā kā uz batuta tikušas, un tik nevajag tirgotājiem d%$st ka tas ir sakarā ar pasaules degvielas cenām ... pavasaris nāk, zin ka daudzi velk ārā savus pepelacus no ziemas guļas nu rezultātā jāpieceļ biku ceņiks. :(

230095. viesis 27.marts 2007 15:54
0 0 Atbildēt

Ja nepieļaus turpmāku DUSu apvienošanos, cenas kādu laiku vēl paliks normalas. Bet ja mazās DUS pakāpeniski pievienos LIELAJIEM, tad jau itin fiksi varēsim priecāties par 70 saņiem litrā... Kā saka viss atkarīgs no pašiem - konkurences padomes.

230103. viesis 27.marts 2007 17:53
0 0 Atbildēt

Apvienošanās, tātad, patīk, bet tai loģiski sekojoša cenu stutēšana - nē! Nu vai nav dīvaina tā padome?:D

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Porsche pastāsta par jauno Macan

Vācijas sportisko luksusa automobiļu ražotājs atklājis informāciju par jauno Macan, kas tagad būs pieejams kā pilnībā elektrisks transportlīdzeklis, divās divmotoru pilnpiedziņas versijās. Lasīt vairāk

 

Arī pārāk lēna braukšana var radīt avārijas situācijas (+ VIDEO) 11

Satiksmes drošību veido daudz un dažādi aspekti. Viens no tādiem ir – cik droši vadām savu transportlīdzekli un cik labi iekļaujamies satiksmes plūsmā. Nereti no autovadītājiem dzirdamas sūdzības par citu satiksmes dalībnieku pārgalvīgu braukšanas stilu. Tomēr ir arī tādi, kas kopējā satiksmes plūsmā neiekļaujas, jo dažādu iemeslu dēļ brauc pārāk lēni. Arī šāds braukšanas stils var radīt neprognozējamas situācijas uz ceļa. Lasīt vairāk

 

Putas vai rezerves ritenis ? TV Autoziņu eksperiments (+VIDEO) 13

Modernajās vieglajās automašīnas vietas rezerves ritenim itin bieži nemaz nav, jo rats aizņem vietu un ir smags. Tomēr melnajā stundā tas noderētu. Tā uzskata arī Autoriepu Nama direktors Oskars Krampāns, kurš izrāda Autoziņām dažādus rezerves riteņu veidus. Populārākais ir pagaidu jeb mazais rezerves ritenis, tautā saukts par "desu" vai "tableti". Pagaidu rezerves ritenis ir kompromiss starp pilnvērtīgu riepu un vispār neko. Ar tādu drīkst braukt ne tālāk par 80 km un ne ātrāk kā 80 km/h. Pagaidu riepa ir ne vien mazāka, bet arī plānāka. Lasīt vairāk

 

Laika kapsula: sportiskais 1992.gada Volkswagen Polo Coupe GT ar tikai 716 km nobraukumu (+ FOTO) 6

Nīderlandē piedāvā lieliski saglabātu „laika kapsulu” – 1992.gada Volkswagen Polo Coupe GT, kas savā 32 gadus garajā mūžā nav nobraucis pat 1000 kilometrus. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti