Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Dace, 13.maijs 2009 0:00
A/m pieder firmai A, pārvadājumus veica firma B (vai ir kāds līgums noformēts nezinu), ar a/m brauca šoferis C, kurš ir darba tiesiskajās attiecībās ar B un izraisīja avāriju. Šoferim C ar firmu A nav nekādas saistības. Izrādās, ka a/m nav apdrošināta, lai gan šoferis ir pārliecināts, ka darba devējs dod braukt ar a/m kurai visi dokumenti ir juridiski noformēti. Kurš šajā gadījumā ir tiesīgais lietotājs, firma B vai šoferis C? Kuram būs jāmaksā regresa kārtībā piedzītā summa? Apdrošināšanas birojs grib piedzīt no šofera, es uzskatu, ka nav pamata, jo darba līgumā šoferim nav teikts ar kurām a/m jābrauc, ka par kādu konkrēti ir atbildīgs, ka atbildīgs par apdrošināšanu. Bet visu sarežģī, ka a/m īpašnieks ir šī cita - A firma.
Jau iepriekš pateicos par atbildi.
Ēriks Griģis:

1. Ja runājam par darba attiecībā starp nosauktajiem, tad regress tiek piestādīts automobiļa īpašniekam. APK sods ir norīkojuma devējam automobilim izbraukt ceļu satiksmē.
2. Ja īpašnieks ir iedevis automobili lietošanā šoferim, tad regress tiek piestādīts automobiļa īpašniekam. Šoferim ir sods APK noteiktā apjomā par braukšanu bez OCTA līguma.

No OCTA likuma:
"... 41.pants. Apdrošinātāja un Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja regresa prasība
(1) Apdrošinātājs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret:

...2) ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieku vai — transportlīdzekļa līzinga gadījumā — līzinga ņēmēju, ja:
a) tas apdrošināšanas līgumā noteiktajā termiņā nav samaksājis apdrošināšanas prēmiju,

(2) Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret:
1) ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieku vai — transportlīdzekļa līzinga gadījumā — līzinga ņēmēju, ja tas nav apdrošinājis īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai pret šā transportlīdzekļa tiesīgo lietotāju; ..."

P.S.
Pēc OCTA likuma regresam ar vadītāju aprakstītajā gadījumā nav nekāda sakara.
vārds, 9.maijs 2009 0:00
notika CSNG, iebraucu stāvošai a/m. pakaļā, biju vainīgs, aizpildījam saskaņoto paziņojumu. Kada atbildība paredzēta, kādas sankcijasparedzētas no apdrošināšanas komp anijas puses?
Ēriks Griģis:

1. Prēmijas palielinājums atbilstoši Bonus/Malus klasēm (www.ltab.lv).
2. Ja ātrums tika pārsniegts vairāk par 30 km/h, tad sagaidāma regresa prasība, t.i. visu apdrošinātāja izmaksāto cietušajam nāksies apdrošinātājam atmaksāt atpakaļ.
Ko darīt?, 3.maijs 2009 0:00
Sakiet, lūdzu, vai ir iespējams no apdrošinātāja dabūt atlīdzību par auto apzagšanu. Šorīt izbraucot pamanīju, ka aizmugurējais sānlodziņš izsists. Salonā nekas nav aiztikts, auto signalizācija kārtībā. Zaglis iebāzis roku bagāžniekā, sataustījis un izvilcis somu, kurā atradās digitālā fotokamera LEICA Digilux3. Salonā mantu, kas piesaistītu uzmanību, nebija. Esmu drošinājis KASKO Baltā. Vai varu cerēt uz atlīdzību par nozagto fotoaparātu?
Ēriks Griģis:

Aprakstītā situācijā nav cerību. Īpašums, ko izmantojat, ir jāapdrošina atsevišķi.
Par izsisto logu un tā remontu saņemsiet remonta pakalpojuma piedāvājumu kādā no Baltas līgumservisiem vai atlīdzību naudā.
Fotoaparāta zādzība jāpiesaka policijai.
vārds, 3.maijs 2009 0:00
Cto delanj esli kasko BAN vzal na sebja obazatelstva vilatitj straxovku po ugonu mawini,a kogda mawinu ukrali na samom dele to delaet vse zakonnoei osobenno NEZAKONNOE ctobi eti dengi neviplacivtj.Gde na takix nedobrosovesnix straxovwikov najti upravu??????????????????????????????????????????????
Ēriks Griģis:

1. Vispirms ir jāpārliecinās, vai automobilis, patiesi, zādzību riskam ir apdrošināts.
2. Jāpārbauda, vai apdrošināšanas gadījums ir pieteikts noteiktā laikā, fiksēts secībā un kārtībā.
3. Jāsaglabā zādzības pierādījumi uzrādīšanai apdrošinātājam.
4. Jāizlasa KASKO apdrošināšanas noteikumos punkti, kad atlīdzību par zādzību neizmaksā vai samazina.

5. Ja apdrošinātājs nepilda apdrošināšanas KASKO līgumā noteiktās saistības, tad tiesā jāiesniedz prasība, atmaksāt atlīdzību un zaudējumus, kas Jums radušies saistībā ar to, ka apdrošinātājs nerīkojas atbilstoši līgumā solītajam.
Elvis, 1.maijs 2009 0:00
Sveiki. Šodien ar mani notika tāda lieta, ka manā automašīnā ieskrēja cits vadītājs. Bamperis ir stirpri bojāts - jāmaina. Sasista aizmugurējais lukturis un iedragāts aiz bampera stienis, kā rezultātā nevaru aizvērt bagāžas nodalījuma vāku. Lai nesauktu policiju, uzrakstījām "Saskaņoto protokolu". Uzzīmējām visu situāciju, parakstījām papīrus un šķīrāmies. Tagad man jādoda uz Gjensedingi apdrošināšanas kompāniju, jo šī kompānija ar pdrošinājusi viņa auto (OCTA). Mans auto ir līzingā. Un katru mēnesi par to ir jāmaksā noteikta naudas summa. Vēlējos pajautāt vai šos zaudējumus man atlīdzina kompānijas, kas apdrošinājusi vainīgo. Un otrs - cik ilgā laikā aptuveni notiek slēdziens par auto stāvokli un tāmes sastādīšana.
Ēriks Griģis:

1. Nē. Šos zaudējumus Jums jāprasa atlīdzināt vainīgajam, kā nesaņemto zaudējuma daļu.
2. Bet līzingam ir nepieciešams KASKO.
3. Ja KASKO noteikumos līzinga maksājuma risks ir paredzēts un apdrošināts, tad Jums tas ir jāprasa atlīdzināt Jūsu KASKO apdrošinātājam.
4. Ja Jūsu automobilis ir vienīgais Jūsu ienākumu gūšanas avots, teiksim, reģistrēta pārbūve vadītāju apmācībām vai pasažieru pārvadājumiem ar taksometru, tad prasiet OCTA apdrošinātājam atlīdzināt līzinga maksājumus un Jūsu nesaņemtos vidējos dienas ienākumus.
Ja saņemat atteikumu, tad prasību iesniedziet tiesā.
vārds Arita, 28.aprīlis 2009 0:00
Kā ir ar retro automašīnu Kasko apdrošināšanu? ja man piemēram, mājās stāv 40 gadus vecs auto un es to atremontēju un tagad tā vērtība ir ļoti liela, tad kādā veidā es varu apdrošināt savu auto? un ja es pērku retro auto līzingā? Līzinga kompānijas prasa Kasko!
Ēriks Griģis:

1. KASKO neapdrošina vēsturiskas vērtības, bet gan automobili pēc tā faktiskās vērtības.
2. Retro automobilim vajag tā vērtibas apstiprinājumu - dokumentu, ko izdod atbilstoša institūcija, kurā ir uzrādīta un apstiprināta auto faktiskā vērtība. Ja tāds dokuments Jums ir, tad ar apdrošinātāju var runāt par vēsturiska īpašuma apdrošināšanu pret ceļu satiksmes riskiem u.tml., slēdzot KASKO vai īpašuma apdrošināšanas līgumu.

3. Bet apdrošinātāji var atteikt gan KASKO, gan īpašuma apdrošināšanu.
OCTA gan nedrīkst atteikt!
Dainis, 28.aprīlis 2009 0:00
Pie ka man javersas, lai nokartotu medicinisko izzinu prieks autovaditaju kursiem un cik tas apmeram varetu maksat?
Ēriks Griģis:

1. Pie ģimenes ārsta, ap 12,- Ls
2. CSDD Rīgas nodaļā vai cita ārstu komisija medicīnas iestādē, no 20,- līdz 25,- Ls.
Evija, 16.aprīlis 2009 0:00
Man ir autovadīāja apliecība jau 13 gadus. Šō gadu laikā esmu mainījusi dažādas Latvijas apdrošiāšānas kompānijas. Pašlaik dzīvoju Īrijā un vēlos apdrošināt savu auto vietējā apdrošināšanas kompānijā. Man ir nepieciešams uzrādīt bonusa punktus, lai samazinātu apdrošināsanas izmaksas. Kā es dzīvojot Īrijā varu tos iegūt no Latvijas. Paldies.
Ēriks Griģis:

Ievadiet savu personas kodu, automobiļa reģistrācijas numuru un parādiet, lai apskatās...!
www.ltab.lv/sbweb/bmOwnerVehicle...

Te būs angliski:
www.ltab.lv/sbweb/bmOwnerVehicle...
dainis, 16.aprīlis 2009 0:00
Labdien. Aprīļa sākumā nomira mans tēvs.Atstāja auto Audi 80,1993.g. Lai ar to auto varētu rīkoties cits cilvēks,es vai mana māsa vai kāds cits,auto ir jānovērtē.... Kur un kā tas jādara?
Dzīvoju netālu no Lielvārdes-Ogres rajons.
Ēriks Griģis:

Latvijas Neatkarīgo ekspertu asociācija,
Turgeņeva iela 21 a,
Rīga, LV-1050
t. (+371) 67226424
Kaspars, 16.aprīlis 2009 0:00
Apstājos pie gājēja pārejas, lai palaistu gājēju, bet aizmugirē braucošā mašīna neapstājās,bet ietriecās mašīnas aizmugurē, kā rezultātā tika sabuktēta aizmugurējā daļa, sasists buferis un tika izsists motors no savas vietas. Aizgāju pie apdrošinātājiem, viņi ieteica servisu un mašīnu aizdzinu uz turieni. Servisā sataisija pa velti mašīnas aizmugurējo daļu un buferi, bet par motora spilveņiem dabuju un to maiņu dabuju maksāt par savu naudu, jo apdrošināšnas eksperts servisa darbiniekiem bija liedzis mainīt motora spilveņus, jo eksperts uzskata, ka motors no vietas nav izsist avārijas rezultātā. Jo ir redzētas smagāk cietušas mašinas avārijas rezultātā, kurām motors ir palicis vietā.
Vai apdrošināšanas kompānijas eksperta rīcība ir pareiza? Kā man rīkoties šinī gadījumā?
Ēriks Griģis:

1. Iesniedziet tiesā prasību ekspertam atlīdzināt nesaņemto atlīdzibas daļu.
2. Iesniedziet tiesā prasību apdrošinātājam atlīdzināt nesaņemto atlīdzības daļu.

3. Jums būs jāpierāda, ka motors trieciena brīdī izkustējās tā, ka spēja sabojāt balstus.
Pierādījums varētu būt balstīts uz automobiļa paātrinājumu pēc uzbraukuma/trieciena no aizmugures un iegūto motora masas inerces spēku, kas spēja noraut motora balstus vai sabojāt tos, automobilim pārvietojoties uz priekšu, bet motoram saglabājot nekustīgu miera stāvokli.
Māris, 7.aprīlis 2009 0:00
Labdien! Vai KASKO atlīdzības izmaksai apdrošinātājs ir tiesīgs atskaitīt PVN nodokli? Ar šo jautājumu griezos VID, kur saņēmu atbildi, ka KASKO atlīdzību izmaksas nepliekas ar PVN.
No Balta KASKO apdrošināšanas noteikumiem:
9.2.2. Apdrošinātais ir tiesīgs izlemt jautājumu par remonta izdevumu tiešu apmaksāšanu
vai arī par atlīdzības izmaksu naudā, pamatojoties uz apdrošinātāja akceptēto remonta
uzņēmuma rēķinu (kalkulāciju u. tml.) vai ekspertīzes slēdzienu. Apdrošinātājs akceptē
transportlīdzekļu, kuru vecums nepārsniedz 3 gadus, remontu autorizētajā dīlera remonta
uzņēmumā. Izmaksājot atlīdzību naudā ar pārskaitījumu vai bankas čeku atlīdzībā netiek
ietverti nodokļi.

Par kādiem nodokļiem te iet runa?
Paldies!
Ēriks Griģis:

Atlīdzībā netiek ierēķināts PVN 21% nodoklis, ja atlīdzību izmaksā naudā fiziskai personai, kas nav PVN maksātāja.
Gundaers , 7.aprīlis 2009 0:00
sveiki.vai esmu atbildgs ka ar manu auto kurš bija noņemts no uzkaites,kāds cits kurš viņu nopircis un nav uzlicis uzskaitē ,kā arī nav apdrošinājis ir uztaisījis avāriju.un tagad no manis apdrošinātāji grib lai es sedzu zaudējumus.
Ēriks Griģis:

Esiet atbildīgs, ka, pārdodot automobili, nenoformējāt dokumentus atbilstoši tiesību aktos noteiktajam.
Viktors, 6.aprīlis 2009 0:00
Izraisīju CSN bija beigusies OCTA tagad protams piedzen naudu vai ir iespēja samazināt pieprasīto summu vai kā savādāk palīdzēt sev?
Un vai tas ka man bija KASKO nevar kaut kā palīdzēt?
Ēriks Griģis:

1. Var aizbraukt no valsts.
2. Var mainīt savu identitāti.
3. Var vienoties ar apdrošinātāju par vienas summas sanaksu. Būs jāpamato, kāpēc apdrošinātājam tas ir izdevīgi.
4. KASKO nepalīdz, ja ir pārkāpts likums.
dzintra, 6.aprīlis 2009 0:00
Vai var Latvijā ievest Zviedru firmas īrētu mašīnu Latvijas pilsonim, kuram Zviedru firma izsniedz pilnvaru uz laiku lietot īrēto mašōnu?
Ēriks Griģis:

Tikai pēc Latvijas tiesību aktiem.
(Par Zviedrijas - neko nezinu!)

1. Var līdz piecām dienām. Piecas dienas (Latvijas robežas šķērsošanas diena) būs jāpierāda!
2. Var līdz trīs mēnešiem, ja pilnvarā tas ir atrunāts, un ja ar firmu ir noslēgts darba līgums, kurā ir ietverts pienākums - braukt Latvijā ar šo Zviedrijā īrēto automobili.
3. Pēc piecām dienām vai pēc trīs mēnešiem būs nepieciešama a/m reģistrācija uz pilnvaras vai darba līguma laiku Latvijā.
vārds, 6.aprīlis 2009 0:00
Šonakt atmuguriski islīdēju citā auto, kura vadītājam atstāju savus personas datus, telefonu , auto nr. viņa auto ir uz firmas vārda, un viņam par to būs jātbild darbā, es braucu ar svešu automašinu, kuras īpašniekam nebūtu vēlams uzzināt šo faktu, viņa auto noskrāpēju krāsu uz priešējā bampera, kas noteikti būs jāpārkrāsu... ko jūs ieteiktu man darīt?
Ēriks Griģis:

1. Nebraukt ar cita īpašnieka automobiļiem.
2. Samaksāt par remontu.
3. Nekavējoties atdot automobili īpašniekam.
Aija, 28.marts 2009 0:00
Labdien!
Vienkārši vēlos brīdināt cilvēkus : ,,Nedrošiniet mašīnas uz KASKO BTA, tas ir veids kā apkrāpt Jūs . Un taisnību Jūs nedabūsiet ! Jums veikli pierādīs , ka ,piemēram 2000.gada Lexus IS sport 26. janvārī 2009 .gadā tirgus vērtība pēc eksperta A. Brieža slēdziena ( no ss. reklāmas, pēc paša teiktā) ir 5500 Ls, kam vēl varētu daļēji ticēt, bet eksperts R. Grīslis tajā pašā laikā tirgus vērtību saredz tikai 4600 Ls. Pat uz doto laiku ,( martā )nav tādas tirgus vērtības. Nav paskaidrots kāpēc nebija izmantojams 252. noteikumos 14. punkts ( satiksmes birojā apstiprināts vērtību katalogs), bet gan apakšpunkts 14.2.Neskaitāmas reizes lūgts paskaidrot kāpēc tā? Atbilde viena- 4600Ls vērtība ir pareiza un no tā seko 10% nost pašrisks , ja paturu atliekas , tad vēl nost 600 Ls. Kopā 3440 Ls izmaksa . Lai gan 5 mēnešus atpakaļ drošināju par tirgus vērtību 7500 Ls. Tā mana Lexus mašīna pārvērtās par Žiguli vērtību sistēmā.Eksperts A. Briedis centies pierakstīt daudz bojā gājušu daļu, kas īstenībā nav uzskatāmas par bojā gājušām , par kurām uzzināju tikai no zaudējumu aprēķina, kad to pieprasīju. Lūdzu atkārtoti pārskatīt lēmumu, bet bez panākumiem, jo ir atteikums. Mēģināju sazināties ar valdes priekšsēdētāju , tika piedāvāta līdzvērtīga a/m vietā ,bet tad man jāmaksā BTA 460 Ls( t.i. 10% pašrisks) + atlikusī vērtība 600 Ls. Uzskatu ka, tā ir vienkārši krāpšana. Vai tiešām tādi ir kvalificēti , sertificēti eksperti? Nesaprotu arī kāpēc nepieciešami divi eksperti? Zem 4F-2 noteikumiem apakšā veiksmīgi jau palikta šķīrējtiesa ar visiem rekvizītiem. Vai es varu izmantot parasto tiesu vēršoties ar parasību pret nelikumīgu vērtēšanu?
Paldies.
Ēriks Griģis:

Jūs varat tiesā iesniegt prasību pret ekspertu.

P.S.
Prasītais, apgalvotais un izteiktais Jums būs jāpierāda.
Marts, 24.marts 2009 0:00
Labdien!
Jautājums sekojošs - sadursme starp divām a/m, kurām viens īpašnieks(firma), vai būs Octa gadījums? Tikai Kasko, vai ne?
Ēriks Griģis:

OCTA nebūs.
Tikai KASKO!
vārds Jurka, 23.marts 2009 0:00
Vai apdrošināšanas sabiedrība var nepiekrist policijas slēdzienam un izdarīt savu izvēli kuram atlīdzināt? Ja tā ir, tad kāds dokuments to pamato??
Ēriks Griģis:

OCTA likums.
OCTA likumā ir noteikts, kā apdrošinātāji izvēlās kam atlīdzināt.
Likumā nav noteikts, ka apdrošinātājiem nav jāvadās pēc policijas slēdziena.

No OCTA likuma:
"...
31.pants. Zaudējumu atlīdzināšana
(1) Apdrošinātāji, kas ir apdrošinājuši ceļu satiksmes negadījumos iesaistīto transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesisko atbildību, vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs, ņemot vērā ceļu satiksmes negadījuma apstākļus, izvērtē un nosaka katras ceļu satiksmes negadījumā iesaistītās personas atbildību par nodarītajiem zaudējumiem.
(2) Zaudējumu atlīdzina tas apdrošinātājs, kurš apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs.
(3) ...
(4) ...
(5) Ja ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušas vairākas personas, tādējādi nodarot savstarpējus zaudējumus, apdrošināšanas atlīdzību katram cietušajam izmaksā atbilstoši katra transportlīdzekļa vadītāja atbildības pakāpei. ..."
vārds Jurka, 23.marts 2009 0:00
Es nepiekrītu policijai iesniegtajam autoekspertu slēdziena. Vēlos personīgi griesties citā ekspertīžu birojā par savu naudu.Sakiet kādā veidā uzrakstīt pieprasījumu un kas tanī jānorāda lai atbilstu juridiskām prasībām un visu noskaidrotu.Runa ir par vainīgā CSNg noteikšanu.Un ko nozīmē abpusēja vaina, kaut gan es vainīgs neesmu? Ko man dod šāds slēdziens automašīnas atjaunošani par apdrošināšanu OCTA
Ēriks Griģis:

1. Pieprasījumu rakstīšanā un pēc paskaidrojumiem dodieties uz blakus esošo zvērināto juridiskās palīdzības biroju "Eiro Temīda".
www.temida.lv/
2. Abpusējā vaina nozīmē, ka apdrošinātāji noteiks un atlīdzinās Jums tikai to daļu no zaudējumiem, par kuru esat cietis CSNg rezultātā.
3. Šāds slēdziens dod to, ka apdrošinātājs samaksās tikai daļu no zaudējumiem. Piemēram, ja automobilim CSNg ir bojāts spārns un lukturis, tad par saņemto atlīdzību varēsiet nomainīt lukturi, bet nevarēsiet saremontēt spārnu.
Raimonds, 21.marts 2009 0:00
Sveicināti Ē.Griģa kungs! Vēlos pakonsultēties par notikušu CSNg.
Vadīju transportlīdzekli apdzīvotā vietā pa galveno ceļu ar ātrumu apmēram 55 - 60 km/h. Priekšā atrodas krustojums ar mazāk svarīgu ceļu. Redzu, ka no manis kreisā pusē, uz mazāk svarīga ceļa, ir apstājies tr.l., kurš dod ceļu pa galveno ceļu braucošajiem tr.l. Braucot klāt krustojumam vadītājs pēkšņi sāka kustību un izbrauca man tieši priekšā. Es līdz šķērslim nebūtu apstājies, tamdēļ pieņēmu lēmumu šķērsli apbraukt, lai CSNg neciestu cilvēki. Kā rezultātā ar savu auto uzbraucu šķērslim, nomalei un bojāju gan nomali, gan savu auto. Vadītājs man priekšā izbrauca pēkšņi, pēdējā brīdī, nepaspēju pat uz bremzēm nospiest. Pēc negadījuma tika izsaukta CP, kura sastādīja protokoli gan man(CSN 113.p.), gan otram vadītājam par ceļa nedošanu. Kā jau jūs lieliski zināt, sāna sadursmes ir visbīstamākās, kurās var ciest vai iet bojā cilvēki, tamdēļ pieņēmu lēmumu - šķērsli apbraukt.
Kādas man ir izredzes saņemt no apdrošinātājiem naudu par bojāto tr.l.???
Jau iepriekš Paldies jums!!!
Ēriks Griģis:

1. Lieliski zinu par sāna sadursmēm.
2. Pēc uzvārda, šķiet, esat mācījies manā grupā. Tad arī Jūs zināt, ka CSN 113. p. otro daļu transportlīdzekļa vadītājs nedrīkst izmantot, ja ir cerības saņemt zaudējumu atlīdzību.
3. Pieņemot lēmumu pagriezt stūri, Jūs jau zinājāt, ka atlīdzības nebūs!
4. Jums ir iespēja, pieprasīt atlīdzību par to daļu, par kuru CSNg esat cietis un Jums pienākas zaudējumu atlīdzība. Ceru, ka apdrošinātājs pratīs to noteikt!

Lasītākie raksti

Jaunie raksti