Janvāris ir pagājis ar nepastāvīgiem laikapstākļiem. Šobrīd meteorologi ziņo, ka gaisa temperatūra tuvākajās naktīs var noslīdēt līdz pat mīnus 11 grādiem.
Šajā ziemas sezonā tas ir kārtējais nopietnais aukstums, un šādas laika apstākļu izmaiņas visbiežāk sagādā nepatīkamus brīžus autovadītājiem. Sals ir īsts pārbaudījums automašīnām, kuras nav pienācīgi sagatavotas ziemas sezonai. Gjensidige Latvija vērš uzmanību, ka, sākoties salam, trīs reizes palielinās automašīnu skaits, kuras aukstuma dēļ nav iespējams iedarbināt. Eksperti arī atgādina, ka vilkšanas troses automašīnu īpašniekiem, kuru automašīnas jaunākas par 10 gadiem, vajadzētu aizmirst.
“Pirmais sals katru gadu kļūst par īstu eksāmenu automašīnām, kad laikapstākļi pārbauda to akumulatorus un dzinēja iespējas. Pieredze rāda, ka lielākā daļa transportlīdzekļu, kas sasalst pie lielākiem mīnusiem, ir vecāki par 10 gadiem un lielākoties aprīkoti ar dīzeļdzinēju. Sastopami arī tādi gadījumi, kad vājš akumulators un nedarbojošas sveces aukstumā traucē iedarbināt pat jaunākas automašīnas,” saka Gjensidige Latvija Transportlīdzekļu atlīdzību grupas vadītājs Dāvids Lēvalds.
Apdrošinātājs iesaka neuzlādēt neiedarbināmās automašīnas akumulatoru no cita transportlīdzekļa akumulatora, jo uzlādēšanas laikā straujā sprieguma dēļ var sabojāties automašīnas elektronika.
Eksperts uzsver arī automašīnas vilkšanas bīstamību. Kā apgalvo D.Lēvalds, tad ziemas periodā aizvien biežāk tiek saņemti paziņojumi par ceļu satiksmes negadījumiem, kas notikuši automašīnas vilkšanas laikā. “Vilkšana ir bīstama, jo šajā gadalaikā ceļa segums parasti ir klāts ar sniegu vai ir apledojis. Tāpat ir ierobežota vadītāja ceļa pārredzamība velkamajā automašīnā, jo logi no iekšpuses netiek apsildīti. Autovadītājiem vajadzētu pievērst uzmanību tam, ka bieži vien par vainīgo avārijā tiek atzīts labdaris, kurš piekritis vilkt neiedarbināmo transportlīdzekli,” komentē Gjensidige Latvija pārstāvis.
7 galvenie soļi, lai iedarbinātu automašīnu rītā, sala laikā
1. Nospiediet sajūga pedāli. Aukstā laikā sastingušās eļļas dēļ starterim ir grūtāk griezt dzinēju, tāpēc, nospiežot sajūga pedāli, automašīnām, kurām ir mehāniskā pārnesumu kārba, tiks ietaupīta griešanas enerģija.
2. Dīzeļdzinējus noteikti “pamodiniet”. Nepieciešams vairākas reizes pagriezt automašīnas atslēgu un uzsildīt sveces. Atslēgu nepieciešams pagriezt stāvoklī, kad piederumu panelī iedegas lampiņas. Paturiet atslēgu dažas sekundes, kamēr nodzisīs sveču karsēšanas indikācijas lampiņa, un izslēdziet mašīnu. Šo darbību atkārtojiet 3–5 reizes. Pēc šādas uzsildīšanas mēģiniet iedarbināt dzinēju, pagriežot atslēgu pilnībā, maigi spiežot akseleratora pedāli.
3. Nemokiet starteri un akumulatoru. Ja iedarbināt mašīnu uzreiz neizdodas, nemokiet to ar ilgiem apgriezieniem, jo palaišanas periodam jābūt īsam – tam jāilgst tikai dažas sekundes. Tādos gadījumos sistēmai obligāti jāļauj dažas minūtes atpūsties un var mēģināt atkal. Ar laiku īsie startera griešanas periodi iekustinās sastingušo automašīnas eļļu.
4. Taupiet enerģiju automašīnas akumulatorā. Vajadzētu izslēgt visas ierīces, kas patērē elektroenerģiju. Tie ir ne tikai lukturi, salona apsildīšanas un ventilēšanas sistēma, bet arī logu un sēdekļu apsilde un radio.
5. Pastāvīgi vērojiet, vai akumulators nav izlādējies. Klausieties, kā iedarbinās dzinējs. Ja skaņa ir vāja, bet paziņojumu paneļa apgaismojums nodziest, tad akumulators, visticamāk, ir izlādējies.
6. Uzsildiet eļļu. Kad dzinējs ir iedarbināts, izvairieties no lielu apgriezienu uzņemšanas. Kustīgās detaļas nav labi ieeļļotas, tāpēc vajadzētu pagaidīt, kamēr eļļa sasilst. Nespiediet akseleratora pedāli stipri, jo neieeļļotas kustīgās detaļas ātri nolietojas.
7. Nelietojiet vilkšanas trosi. Tas nav droši ne velkamajam, ne velkošajam transportlīdzeklim. Labāk izsauciet tehnisko palīdzību, kura automašīnu droši nogādās līdz autoservisam.
Man ir tikai viens būtisks ieteikums - ja vien ir iespēja, aukstajā laikā pilnībā uzlādē akumulatoru reizi-divas mēnesī. Vēlams ar labu lādētāju. Braukšanas laikā tas uzlādējas labi ja uz 80% - un visi svina akumulatori daudz ātrāk nolietojas, ja ir izlādēti.
Protams, viss pārējais arī - labāk lietot šķidrāku sintētisko eļļu, izspiest sajūgu, utt. Ja pieejams štepselis, tad lietot motora sildītāju, un ja ir nauda, tad tikt vaļā no vecā šrota...
Ja aķis braukšanas laikā uzlādējas tikai līdz 80%, tad laiks ģeneratoram šokolādi nomainīt uz tādu, kura to lādē ar adekvātu spriegumu.
Da beidz gvelzt stulbības!
Nemāci citus par lietām no kurām pašam nav ne vismazākās sajēgas!!
---------------
Šoreiz cilvēks pilnīgi pareizi pateica.
Šajā gadījumā stulbības gvelz tu. Vai zini kāpēc šokolādes ir nopērkamas 14v, 14,5v un 15v nominālajam spriegumam?
Da izveries, vāvul!!
1. Ar kādu spriegumu ir jāuzlādē kalcij tehnoloģiju akumulatori?
a) kas ar to notiks, ja aķis būs ilgstoši uzlādēts ne vairāk par 80%?
b) kas ar to notiks, ja aķis būs ilgstoši izlādēts vairāk par 50%?
2. Ar kādu spriegumu ir jāuzlādē klasiskie skābes akumulatori.
a) kas ar to notiks, ja aķis būs ilgstoši uzlādēts ne vairāk par 80%?
b) kas ar to notiks, ja aķis būs ilgstoši izlādēts vairāk par 50%?
----------------------
Kas notiks, ja ģeņgerī ar nominālu 14V ieliek "šokolādi" uz 14,5V??
1) 15v
2) 14v
----
Ģenerators dos laukā 14,5v.
1. Pareizi
a) ??
b) ??
2. Nepareizi (pie šāda sprieguma aļkis tiks uzlādēts mazāk kā 80%, pat ja lādē ar uzlādētāju).
a) ??
b) ??
----
Ja ģenerators ir ispildījumā ar palielinātu jaudu, tad nodegs pie pilnas slodzes! Pie noteikuma ja patiešām izdabūs ārā tos 14.5V, jo tas ir maksimāli iespējamais spriegums - kur aizmirsi norādīt minimālo.
Jaudu mēra vatos, bet ģeneratora darbības raksturlielumus tā nemēra - katram ģeneratoram ir nominālā strāva, ko no viņa var izdabūt ārā, un ir tehniski ierobežojumi, kas ierobežo izejas spriegumu, bet ne jau ģenerators, kurš spēj dot ārā 14v, nespēs dot ārā 15v - teiksim, ir dzirdēts ka no vecajiem boša ģeneratoriem var izdabūt laukā vismaz 80 voltus ar zināmām pārbūvēm - lūk tik lielam sprieguma pacēlumam gan noteikti vajag mainīt taisngriezi un gala ierobežotājs noteikti ir tinumu izolācija.